Szinte nem akad olyan újság vagy internetes portál manapság, ami nem foglalkozik a zöld életmóddal vagy a klímaváltozással.  Tagadhatatlan, hogy az egyik kiemelt kérdés, amikor a téma felmerül, a közlekedés.  Az utóbbi években, több számos alternatív közlekedési módszer jelent meg a világban. Túllépve a közösségi közlekedés népszerűsítésén, előbb a kerékpározás majd az elektromos meghajtású járművek kaptak egyre több figyelmet.

Ennek egyik oka, hogy ma már rendelkezésre állnak azok az akkumulátorok, amelyek viszonylag kis méretük ellenére elég erősek ahhoz, hogy sokáig hajtsanak egy-egy elektromos rollert, ugyanakkor szintén elérhető már olyan készpénz nélküli fizetési rendszer, amely segítségével, könnyedén és gyorsan kibérelhetőek a gépek.  A technológia tehát adott, de

 

hogyan is kezdte meg világhódító útját a Lime?

 

A cég 2017-ben indult az Egyesült Államokban. Kezdetben kerékpárokat adtak bérbe. Egyetemi kampuszokon kezdték meg a működésüket és hamar növekedésnek indultak.  2018-ban elektromos rollerekkel kezdték bővíteni a kínálatukat és ez hozta meg nekik a sikert.  Az elmúlt két évben több mint 100 amerikai nagyvárosban kezdtek terjeszkedésbe, de nem álltak meg az országhatárnál.  20 különböző országban is gyökeret eresztetek. Európában nagyvárosai közül pedig többek között Bécsben, Berlinben, Brüsszelben, Koppenhágában, Párizsban, Prágában, Varsóban.

Nem rég pedig megérkeztek Budapestre is.

 

Budapest pár hónappal lemaradva követi a nemzetközi trendeket és idén május elején kezdték meg a LIME elektromos rollerek két hónapos tesztüzemét városszerte. A MOL Bubi már évek óta jelen van a fővárosban és megszoktuk már a látványát is. De elektromos rollerekkel korábban csak a Margit szigeten találkozhattunk nagy számban. A tesztüzem lejárt és mára a belváros szinte egész területén terjedőben vannak a kétkerekű szerkezetek. Ferencváros autómentes napján is több típust lehetett kipróbálni. Azonban, a bérelhető kerékpárokhoz és elektromos autókhoz képest,a rollerek elég sok problémát is magukkal hoztak a mindennapi életünkbe.

Ha megkérdezünk valakit mi az elektromos rollerek előnye, jó eséllyel az első érvei közt lesz, hogy környezetkímélő és megkönnyíti a közlekedést.  Szó, ami szó ez utóbbi a nyugati nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten is vonzó tulajdonság, hiszen csak az elmúlt öt évben a budapesti járművek száma több mint 100 ezerrel emelkedett, ami 16 százalékos növekedést jelent. Ennek következtében a torlódások és a forgalmi dugók is egyre több nehézséget okoznak a közlekedőknek. Ugyanakkor a tömegközlekedés kötött útvonala nem elégít ki minden igényt.

 

De mégis mi a probléma?

 

Először is egyre több tanulmány lát napvilágot arról, hogy az elektromos rollerek közel sem olyan környezetkímélők, mint azt elsőre gondolnánk.  A készítésükhöz használt anyagok, főképp az alumínium előállítása elég komoly energiaigényt jelent. Ezenfelül, a lemerült rollerek töltéshez való összegyűjtését nem környezetkímélő járművekkel végzik. De ezek jelentik a kisebbik gondot. A felmérések szerint a rollert legnagyobb számban azok használják, akik egyébként kerékpárral vagy gyalog közlekednek. Így a teljesen környezetbarát módszereket alkalmazók váltanak „rosszabb” megoldásra. Ezt a tényt egy általunk megkérdezett budapesti rolleres is megerősítette. Elmondása szerint ő maga korábban gyalogos volt, de amióta lakása közelébe telepítettek több LIME-S rollert ő is azzal közlekedik. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy a rollerek még így is környezetkímélőbbek a hagyományos autóknál.

Komolyabb problémát jelent, hogy nem igazán találják a helyüket a közlekedésben. Itthon még csak a testüzeme zajlott a 200 darabból álló LIME flottának amikor, tőlünk nyugatra már meg is jelentek a kezdeti nehézségek.  Az elektromos rollerek sokkal gyorsabbak, mint egy hagyományos roller. Van amelyik meghaladja a 40 km/ órás sebességet is. A tempó jóval gyorsabb, mint egy gyalogos, de messze elmarad a motoros járművektől. Így maradt a járda. Legalábbis kezdetben.

A gyalogosoknak viszonylag hamar elege lett abból, hogy folyamatosan félre kell ugrálniuk a száguldozók elől és a lemerült rollereket is szanaszét hagyták a használóik. Hiába próbált a kibocsájtó cég trendi videókat közzé tenni arról, hogy is kell helyesen használni a kétkerekű suhanókat, a helyzet nem igazán javult. Sőt. Párizsban többen jó viccnek gondolták, hogy a Szajnába dobálják a lemerült rollereket. Egy végletekig felháborodott amerikai nyugdíjas pedig sajátos bosszúba kezdett, amikor éjszakánként nekilátott, hogy módszeresen elvágja több száz roller fékvezetékét egy korábbi konfliktus miatt.

Franciaországban  májusban még 15, júliusban már több mint 20 ezer roller volt forgalomban és becslések szerint az évvégére több mint 40 ezerre nő a számuk. A szaporodó gondok miatt, a rollereket kitiltották a járdákról, és a sebességüket 25 km/ órára (néhány helyen 8 km/h-ra) korlátozták. A rendelkezés ellenére egy hónappal később egy figyelmetlen rolleres nem adta meg az elsőbbséget egy teherautónak és ez az életébe került.

Máshol sem jobb a helyzet. Nemrég Koppenhágában 28, a Németországban megrendezett Oktoberfesten pedig 414!  embert kaptak ittas roller vezetésen. Bár ez többeknek a jogosítványába került, kétséges hogy megoldódott volna a helyzet. Eközben Barcelonában a kerékpárutakat jelölték ki a rollereknek és a komolyabb darabokra rendszámot szeretnének tenni.

 

 

Nálunk is folyamatosan nő a rollerek száma és ezzel együtt a fent említett gondok egy része is megjelent már. Egyre többen veszik igénybe a szolgáltatást és a Buli negyed környékén nem mindig józanul.  De a széthagyott járművek is egyre gyakoribbak. Van ahol erre egyedi megoldást talált az önkormányzat.

Július végén Belváros-Lipótváros önkormányzata  hozott egy rendeletet, ami alapján az elektromos közroller felvétele az utcán közterületi értékesítésnek minősül, erre pedig nincs engedélye a Lime rollermegosztó cégnek.A jogszabály alapján a helyi közteresek begyűjtöttek több mint ötven Lime elektromos rollert, valamint néhány segwayt. A kerület célja a közlésük szerint a közterületen sétáló emberek védelme és a szolgáltatás szabályozása volt. Csakhogy a kemény lépés kemény választ váltott ki és a Lime kivonult a kerületből ezzel pedig megszűnt a szolgáltatás a kerületben.  A faramuci helyzet még csak most kezd kibontakozni. Szerencsére azonban a külföldi és hazai történések lendületbe hozták a hazai jogalkotókat is.  Szerdán Révész Máriusz a területért felelős kormánybiztos  azt nyilatkozta, hogy jelenleg a rollerek nem számítanak járműnek, de ez hamarosan megváltozhat.

“Elodázhatatlanná teszi a KRESZ módosítását a különböző elektromos mikromobilitást segítő eszközök, mint például az elektromos rollerek, segwayek elterjedése. Szabályozni kell, hogy melyik eszköz mehet a járdán, melyik az úttesten, melyik a kerékpárúton” – mondta a politikus.

Mivel nálunk is történt már gázolásos baleset (szerencsére nem volt halálos) a lépés igencsak időszerűnek tűnik. Ha a szabályozás még a ebben az parlamenti ülésszakban megszületik, akkor talán elejét lehet venni annak a kaotikus helyzetnek ami tőlünk nyugatra már elharapódzott.

De mi a jövő?

 

Nemrég mutatták be Pekingben a Segway-Ninebot elektromos rollerek új generációját. Az önvezető három kerekes járművek beépített szenzor és kamera rendszerrel rendelkeznek és mesterséges intelligenciájuk segítségével (elvileg) önállóan is tudnak közlekedni. Ez a tervek szerint megoldaná az elhagyott rollerek gondját, mert a gépek maguktól térnének vissza egy-egy töltő állomásra ahol rendezetten várnák az új bérlőt.

Az 1400 dollárért (nagyjából 415 ezer forintért) kínált háromkerekű roller elsőre drágának tűnhet, de tekintve, hogy a mostani eszközök sem sokkal olcsóbbak és a begyűjtésükre sem kell a továbbiakban gondot fordítani árnyalja a képet. Az új modellt nem magánszemélyeknek, hanem bérlő cégeknek adnák el nagy számban, akiknél a roller ára hamar megtérülhet.

 

 

Persze a konstrukció nincs kész. A három kerék stabilabb ugyan, de a komolyabb úthibákkal nehezen birkózik meg és a szenzorok hatótávolság illetve látószöge is elég sok kívánnivalót hagy még maga után. Valószínű el kell még telnie néhány évnek, amikre nagy számban megjelenhetnek a maguktól, tömegesen poroszkáló rollerek a magyar utcákon. De egy biztos, az eddig Sci-fibe illő kép immáron a holnap valóságává vált.

 

 

L.I