A „Black Friday” azaz fekete péntek egy vérbeli amerikai szokás, amely szépen lassan begyűrűzik Európába és így Magyarországra is. Mi is ez pontosan?  Az Egyesült Államokban a Hálaadást követő első pénteket emlegették eredetileg Back Friday néven, ez volt a hagyományos karácsonyi készülődés első napja. A kereskedelemben 1960-ban jelent meg először ez a kifejezés és a kétezres évek elejére egész iparág épült köré. Nálunk 2013-ban jelent meg először a kereskedelemben ez a jelenség.

 

De mi a baj a fekete péntekkel?

 

A válasz alapvetően az, hogy semmi. Azonban, ahogy azt megszokhattuk, ilyenkor mindig következik egy „de”. Ebben az esetben a „de” azt jelenti, hogy az amerikai Black Friday-el nincs különösebb baj, de a hazai fekete péntek nagyon különbözik tőle.  Az USA fogyasztásra épülő világában, ahol a lakosság komoly vásárló erőt jelent egymást érik a különféle leértékelések és akciók. Ebben a környezetben komoly figyelmet csak nagy engedményekkel lehet elérni. A Black Friday-t erre találták ki. A vásárlók karácsonyi költekezésre elkülönített pénze a kiskereskedelem bevételének egyik jelentős tétele minden évben, így boltosok mindent megtesznek, hogy minél nagyobb részt kapjanak abból a bizonyos fekete tortából. A Balck Friday akciók ezért brutális 80-90%-os mértéket is ölthetnek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különféle termékek átlagos áruk akár töredékért kerülhetnek a vásárlókhoz. Természetesen az eladókat sem ejtették a fejükre. Jellemzően csak limitált számú termék akciós, így aki a leggyorsabb az teheti kosarába fillérekért az óriás tv-t vagy az akciós laptopok valamelyikét. A verseny nagy és az utóbbi 10 évben nem szokatlan az a látvány, hogy egy-egy hipermarket parkolójában akár, szakadó hóesésben várakozik a tömeg a nyitásra az éjszaka közepén.  A boltok korán, akár hajnali 5-kor is, nyithatnak, hogy fogadják a vásárlók hadát. Persze a hidegben kifáradt, és akciókról lemaradni nem akaró emberek sokszor koránt sem békések. A nyitás pillanatában sokat egyszerűen letapos a tömeg, de van, hogy szabályos verekedés alakul ki egy –egy kenyérpirítóért. A szinte zavargássá terebélyesedő bevásárlás egyre több áldozatot követel. Egy amerikai honlapon  évről évre gyűjtik az áldozatokat. Jelenleg 12 halottnál és 117 súlyos sérülésnél járnak!

 

 

Nálunk minden teljesen más

Míg az Egyesült Államokban az akciókat arra is használják az áruházak, hogy valóban kisöpörjék a raktáraikat, helyet biztosítva jövő évi új termékeknek, nálunk egészen más az boltok üzletpolitikája. Itthon leginkább a nagy műszaki áruházak hirdetik meg a fekete pénteket, de sokszor nem játszanak tisztán.  Tucatnyi trükkre derült fény az elmúlt években, amelyekkel csúnyán átejtik a gyanútlan vásárlókat.  Ezek közül az egyik a valótlan árazás. Bevett szokás ugyanis, hogy olyan összeget jelenítenek meg a termék eredeti árának, amelyen soha nem is volt kapható. Így fordulhat elő, például olyan eset, amikor egy közepes kategóriájú laptopot több mint 400 ezer forintos eredeti árról 150 ezerre akcióznak le, miközben a gép eredeti ára 170 ezer volt. De olyan is előfordul, hogy az akciós ár még magasabb is mint pár nappal korábban azt akció nélküli. Csúnya fiaskó volt, például tavaly amikor az egyik műszaki áruház az akciós árcédulák alatt fent hagyta a termék korábbi alacsonyabb árát.

 

fr: Index.hu

 

Ez a trükk hatványozottan érvényesül az online vásárlásnál, ahol fizikailag nem látszik hány akciós termék van még készleten, így a vásárlón nagy nyomás van, ha nem akar lemaradni a „remek” ajánlatról. Számos eset látott napvilágot, amikor kiderült, hogy a 60-70%-os leárazás a valóságban 10-20% volt, aminek egy részét még a szállítási költség is csökkentette.  Egyes országokban külön törvény szabályozza, hogy egy termék akciós árát csak olyan korábbi árhoz lehet viszonyítani, amely hosszabb ideig fennállt. Vagyis csak több hónapos átlagárhoz képest lehet akciókat hirdetni, így a fekete péntek előtt megemelt árak trükkjét már kiszűrték. Magyarországon jelenleg még nincs ilyen jogszabály ezért érdemes résen lenni. A legjobb módszer az, ha kiszemelt termékre rákeresünk az ilyen célokra kifejlesztett oldalak egyikén.  Könnyen lehet ugyanis, hogy jóval kedvezőbb árra bukkanunk, egy kevésbé ismert áruházban.  Külön bosszantó, hogy a webes áruházak egy része képtelen megbirkózni a sok érdeklődővel és egyszerűen összeomlik. Ilyenkor szinte a vak szerencse dönti el kinek sikerül megszerezni az akciós terméket.

 

fr:markamonitor.hu

Vigyázat csalás veszély !

Az utóbbi két évben a trükkös áruházak mellet megjelentek a nagy pénzforgalom cápái, az internetes csalók. Több félrevezető weblap is készült, amely a Black Friday oldat másolja. Ezekben a vásárlás során, a lelkes vevő kiválasztja a neki kedves terméket, kosárba teszi, majd fizet. De a termék soha nem érkezik meg. Bár ezekre a kamu oldalakra kiemelten figyelnek mind a hatóságok, mind a boltok, nem árt résen lenni. A csalók igen találékonyak és sokszor az oldalaik felfedéséig már sokakat sikeresen átejtenek hisz mindenki siet a vásárlással.

Idén november 15-én lesz nálunk a Black Friday, több áruház már megkezdte a vissza számlálást. Az árak és termékek ellenőrzése mellett a legjobb, amit tehetünk, hogy meggondoljuk, vajon tényleg szükségünk van arra az akciós olajsütőre, amit kinéztünk vagy csak azért tetszett meg, mert most épp „akciós”? Ha figyelünk a fentiekre, akkor elkerülhetjük, hogy egy-egy szép ajándék miatt később keserű szájízzel nézzük az üres bankszámlánkat.

 

 

L.I